ПЕЧАТЬ ЧАСУ: БУЛЛА РОЗПОВІЛА ПРО ЄРУСАЛИМ ПЕРІОДУ ПЕРШОГО ХРАМУ

Під час археологічних розкопок, що проводилися в єрусалимському Граді Давида біля стін Старого міста, була виявлена кам’яна печатка, а також булла – перстень з печаткою, виготовлені близько 2.600 років тому, ще в період Юдейського царства, повідомляє прес-служба Управління старовини Ізраїлю.

“Знахідки були зроблені в великій будівлі, яка швидше за все, виконувала суспільну функцію і була знищена в 586 році до Р.Х., коли вавилоняни захопили Єрусалим і зруйнували Перший храм. Ми виявили згоріле дерев’яне перекриття, багато обпаленої кераміки – сліди цієї пожежі”, – розповів керівник розкопок професор Юваль Гадот.

Розмір і булли, і печатки – близько сантиметра. Написи на них були розшифровані доктором Анат Мендель-Геберовіч з Центру досліджень стародавнього Єрусалиму в Єврейському університеті. Вона датувала знахідки кінцем сьомого – початком шостого століття до Р.Х.

Напис на буллі говорить: “Натан-Мелех, рабу царського”. Це ім’я зустрічається в Писанні – у Четвертій книзі Царств. “І коней, яких поставили (в честь) сонця юдейські царі, він переніс від входу в будинок Йехови в кімнати Натан-Мелеха, царедворця, що в передмісті; а колісниці сонця він спалив у вогні”, – написано в 23-му розділі.

Вчена зазначає: титул “раб царський” згадується в Писанні досить часто. Він позначає представників найближчого оточення царя. Зустрічається він і на археологічних артефактах, які знаходили в Ізраїлі в ході розкопок.

У той же час ім’я Натан-Мелех раніше поза Танахом не зустрічалося. За словами Мендель-Геберовіч, не можна достовірно встановити, чи йде мова про одного й того ж сановника, проте той факт, що на печатці є тільки його ім’я, без титулу, свідчить, що всім було ясно, про кого йде мова.

“Але це дуже рідкісне ім’я. І згадка в Танах, і печатка датуються приблизно одним історичним періодом – правлінням царя Йешаягу. І там, і там ясно, що це володар високого соціального статусу. Ці збіги важко ігнорувати”, – підкреслює дослідник.

Напис на печатці з блакитного агату також розшифрована: “АКАР бен Матаніягу”. Ім’я Матаніягу було досить поширене, зустрічаючись і в письмових, і в археологічних джерелах.

У той же час ім’я Акар раніше не зустрічалося взагалі. Його зв’язок зі словом איכר – “землероб” представляється вченим сумнівним, однак іншого пояснення його походження вони поки запропонувати не можуть. Та й хліборобові і не потрібна була дорога агатова печатка.

“Велика частина булл і печаток потрапляє до фахівців не з розкопок, а з ринку старожитностей. Тому нинішня знахідка дуже важлива. Вона свідчать про розвинену адміністративну систему Юдеї періоду Першого храму, важливу економічну роль Єрусалиму, надає відомості про людей, що входили до вищої адміністраціі” , – говорить професор Юваль Гадот.

2019-04-02T19:12:58+03:00